Jumbo is de sterkste concurrent van Albert Heijn en C1000 heeft een flinke overlap met de AH-winkels. De prijspositie van AH zou met de tijd kunnen verslechteren als er winkels overgaan op de prijsformule van Jumbo, aldus de Rabobank. De bank verwacht overigens dat Jumbo zo’n 10 tot 20 procent van de overgenomen winkels van C1000 zal verkopen.

Daarnaast behoudt Bijeen, de inkoopcombinatie van zowel Jumbo als C1000, haar positie en kan ook aantrekkelijk worden voor andere partijen. Bijeen zou daarnaast snel een nieuwe geïntegreerde eigenmerk-strategie kunnen gaan voeren.

Prijsverlagingen

Volgens de Rabobank zou Albert Heijn begin volgend jaar mogelijk al prijsverlagingen kunnen gaan doorvoeren om de nieuwe concurrentie voor te zijn en de prijs-perceptie van de klant positief te houden.

Donderdag om 9.40 uur noteerde Ahold 0,2 procent verlies op 9,18 euro. De AEX-index boekte een winst van 0,5 procent.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl